Identifiering av trollsländor är svårt. Jag gör mitt bästa men det är inte säkert jag har rätt.
To ID dragonflies is hard. I do my best but I might get it wrong. So, don´t take my word for it.

9/15/11

Blågrön mosaiktrollslända - Aeshna cyanea - Southern Hawker or Blue Darner

click to enlarge
NF Photo 110801 i Krämbolsskogen, Katrineholm.


Jodå, den är där, men väl kamouflerad. Det är en hona. Hannen har blått på ansiktet och längst ner på stjärten.
Oh, yes. it is there, but well camouflaged. It is a female. The male has a blue face and blue markings on the tail.


En video jag hittade på youtub. Den är sevärd.
A video I found on youtube. It is worth looking at.

Fotogalleri Labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,, , ,

9 comments:

Unknown said...

Stilig insekt og flotte bilder , Marit.

i stora drag said...

Den var väl kamouflerad! :)
De är så fina trollsländorna!
Kollade filmen också, det var väl äggläggning det där kan jag tro!
/Pia

Charlotta said...

Trollsländor är så fina och fascinerande varelser.

Elisabeth said...

Verkligen kamouflerad. Intressant video. Ha dé!

ormbunke said...

Mycket bra kamoflerad. Fick förstora upp bilden. Tack för den fina videon. Njöt. Ha de gott. Anita

4U2 said...

Tänk om vi människor också kunde ... ibbland skulle det vara trevligt :) Kanon bild!

4U2 said...

Glömde: att i kväll startar ny omgång av Fotoutmaningen för alla hos mig ;) Välkommen!

Fjällripan said...

Otroligt vackra färger och väl kamoflerad i den miljön. Fint fångat!

i stora drag said...

Tack! Kul att du också gillade dem! :)
/Pia